Partneři Projektu CAD
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
- 01.05. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 05.05. AutoCAD a AutoCAD LT – základní kurz
- 05.05. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 07.05. Webinář Optimalizace PCB z pohledu tepelného managementu v programu Ansys Icepak...
- 12.05. Autodesk Inventor – kurz pro středně pokročilé (modelování součástí a plochy)...
- 13.05. AutoCAD – kurz pro středně pokročilé
- 14.05. Tolerance Management Fórum
- 15.05. AutoCAD – kurz pro pokročilé
- 15.05. ATCx Simulate at the Speed of Design
- 22.05. Metrologické školení » Měření tvrdosti kovových materiálů
Aktuality
- VariCAD a VariCAD Viewer v nové verzi 2025-2.01
- Automobilový průmysl na prahu velké změny: Jste připraveni na éru 3DEXPERIENCE?
- Dassault Systèmes a Airbus rozšiřují strategické partnerství
- Jak se nejrychleji dostat k potřebnému náhradnímu dílu
- 3DEXPERIENCE CONFERENCE 2025
- Právě vychází VOLTA a modeFRONTIER 2025R2
- Jak může MODSIM optimalizovat proces návrhu
- Manifest uvádí Parallax Volumetric AM Evaluation Kit
CAD na www.SystemOnLine.cz
Digitalizace hřbitovů – I zesnulí potřebují pořádek |
Autor článku: TopGis / redakce | |
Pondělí, 03 Červen 2024 12:02 | |
V České republice se dle Portálu veřejné správy nachází přibližně 11 tisíc hřbitovů. Řadí se mezi ně hřbitovy církevní, židovské či vojenské. Jednoznačně největší procento z nich však zaujímají veřejná pietní místa, jejichž správu mají dle zákona obvykle na starosti města a obce. Legislativa ale přesně nestanovuje, jakou podobu musí zpracování pasportu hřbitova mít. Existuje tak stále mnoho obcí, které danou administrativu zajišťují primárně prostřednictvím papírových archů, v nichž shromažďují potřebné smlouvy, tabulky, nákresy a mapy. V posledních letech se však zvyšuje poptávka po komplexních digitálních pasportech, jež převedou všechna potřebná data do mapové aplikace. Podobný krok se před pár lety rozhodly udělat například Otnice na Vyškovsku. Pasport hřbitova obce je velmi přehledný, interaktivní a snáze dostupný veřejnosti. Pro místní samosprávu je velkým ulehčením administrativy spojené s pronájmem hrobových míst, kterou předtím úředníci řešili pouze tištěnou verzí a složitým vyhledáváním v dokumentech. Stejnou zkušenost sdílí i nedaleká Telnice. Aplikace umožňuje u jednotlivých hrobových míst zobrazit fotografii hrobového zařízení a rovněž původní nájemní smlouvu. Dále hlídá nájemní dobu a její ukončení a zasílá včas upozornění do e-mailu obce. Občanům je veřejná verze aplikace bez citlivých dat přístupná na webových stránkách obce, kde umožňuje náhled na volná místa, stejně jako vyhledání hrobu konkrétního zemřelého. Informace na jednom místěZákladním kamenem pro tvorbu komplexních pasportů hřbitova jsou detailní letecké snímky. TopGis při tvorbě pasportu vytváří ortofotomapu o rozlišení jeden centimetr na pixel. Z ní provádí geodeticky přesné zaměření hrobových míst. Pokud jsou hroby pod stromy, využívá mobilní laserový skener. Ve výsledné mapové aplikaci jsou následně ke každému hrobovému místu přiřazeny fotografie náhrobků, informace o nájemcích, zemřelých a všechny důležité smlouvy a další údaje. Dohromady vytvářejí elektronickou hřbitovní knihu, kterou může vlastník v průběhu času pohodlně aktualizovat. Software rovněž umožňuje inteligentní generování šablon dokumentů pro přípravu nájemních smluv, upomínek nebo detailů hrobů. Do nich jsou automaticky synchronizovány potřebné informace z databáze – odpadá tak nutnost ručního vyplňování. Ideální je společně s pasportizací hřbitova pořídit také pasport zeleně a mobiliáře. Na jednom místě pak bude mít vlastník kompletní informace pro plánování údržby a rozvoje hřbitova. Digitalizace zefektivňuje fungování obcíPodle indexu DESI z loňského roku je Česká republika optikou digitalizace veřejných služeb v Evropské unii až na 20. místě. I díky zvyšujícímu se počtu obcí, které – ať už ze zákonné povinnosti, či dobrovolně – převádějí své běžné fungování do elektronické podoby, by se pozice tuzemska mohla postupně zlepšovat. Komplexní pasport hřbitova je však pouze jedním ze střípků, které k digitální obci patří. Vedle komunikace s občany prostřednictvím webových stránek, sociálních sítí, aplikací či elektronických úředních desek je podstatná právě efektivní správa majetku. Města a vesnice by tak měly mít k dispozici komplexní pasporty nejen hřbitovů, ale i budov, mobiliáře, komunikací, osvětlení, zeleně, inženýrských sítí či reklamních ploch. Samozřejmostí jsou i pravidelné inventury. V rámci projektu Digitálních technických map (DTM) budou zároveň od 1. července obce ze zákona povinny aktualizovat informace o svém polohopisu a dopravní a technické infrastruktuře do krajských DTM. Řada obcí si za daným účelem zajišťuje služby externího dodavatele. Data od obcí, které využívají mapovou aplikaci GisOnline.cz, TopGis přebírá, kontroluje a obcím pomáhá plnit jejich zákonnou povinnost související s DTM. Data rovněž zpřístupňuje v jejich vlastním projektu a mají je tak ihned na jednom místě k dispozici pro vlastní využití.
Mohlo by vás zajímat:
|