Google překladač: English Deutsch

Exkluzivní partner sekce

StreamTech.tv

streamtech tv-logo

Prohlídka muzea Mercedes-Benz (sbírky)

Autor článku: Michal Fabian   
Pondělí, 25 Květen 2015 15:48

Tags: Automobily | CATIA | Design | Mercedes-Benz | Michal Fabian | Muzeum | Reportáž

Mercedes-Benz250Přestože je jasné, že CAD není motoristický časopis, dovolíme si pokračovat v problematice načaté v souvislosti s akcí Catia Creative Design and ICEM day uspořádané Dassault Systemes na podzim loňského roku v prostorách muzea Mercedes-Benz ve Stuttgartu. Ačkoliv předešlý článek byl rozsáhlý a věnovaný hlavně tématu odpovídajícímu názvu akce, tedy CATIA a ICEM Surf, fanoušci motorismu by nám mohli vyčítat, že článek z hlediska prohlídky muzea byl polovičatý. A měli by pravdu. Proč? Protože část reportáže zabývající se muzeem popisovala prohlídku jen jedné části jeho expozice, a to „Legend Tour" (prohlídka legend). Expozice „Collection Tour" (prohlídka sbírek) zmíněna nebyla. Proto bychom se k ní rádi vrátili formou tohoto článku.

Jak již bylo zmíněno minule, budova muzea Mercedes-Benz se nachází v moderní osmipatrové budově na Mercedes Strasse ve Stuttgartu. Její dvě hlavní v úvodu zmiňované expozice začínají netradičně prohlídkou „shora-dolů". Objevování historie legend je věnována hlavní expozice situovaná chronologicky v časových obdobích vývoje modelů značky. Kapsle rychlovýtahů vás dopraví po vertikální dráze do výšky 34 metrů a na časové ose do „minulosti", tj. do roku 1886. Cestou dolů po jednotlivých patrech se dostáváme do „současnosti". Je to přehlídka toho, co se událo v automobilce od zrodu prvního automobilu až po dnešní dny. Cestou dolů jsme fascinováni historií, současností, ale i vizí budoucnosti značky Mercedes-Benz a automobilismu vůbec. Naše zážitky z této části prohlídky byly stručně popsány v minulém článku. Obě expozice se rozprostírají na ploše 16 500 metrů čtverečních. S legendami po časové ose jsme se seznámili v „hlavní ose" prohlídky tzv. Legend Tour. Z hlavní osy se dá odbočit na pěti patrech na tzv. mezipatra, kde nás čekají tematicky orientované sbírky. Zřejmé vám to bude z obrázků průvodce muzeem nebo z perfektně propracované virtuální prohlídky na linku http://www.mercedes-benz-classic.com/content/classic/mpc/mpc_classic_ website/ en/mpc_home/mbc/home/specials/overview/virtual_tour.html.

 Tab. 1 Průvodce – vysvětlivky jednotlivých tras a ukázka značení expozic
 Tab. 1 Průvodce – vysvětlivky jednotlivých tras a ukázka značení expozic
Tab. 1 Průvodce – vysvětlivky jednotlivých tras a ukázka značení expozic

Galerie cestovatelů

Jak už název sbírky naznačuje, bude se jednat o ukázky cestování v malém i velkém. O individuálním cestování osobními vozidly, o zájezdovém cestování autokary, o cestování hromadném v městské autobusové dopravě, ale i o cestování za zážitky v menším vozidle kategorie MPV. Časová škála je široká, a to od roku 1907, jehož reprezentantem je patrový autobus Milnes-Daimler (obr. 1), až po rok 2005, který reprezentuje studie komfortního cestování autokarem Mercedes Travego (obr. 6). Každý exemplář je „autoritou samou o sobě" a určitě by zasluhoval samostatný článek, ale vzhledem k tomu, že jsme v CADu dostali výjimečně prostor s motoristickou tematikou a nechceme si to rozházet s šéfredaktorem časopisu, tak se budeme snažit být struční.

Obr. 1 Milnes-Daimler Double Decker (1907) a MB O 3500 (1952)
Obr. 1 Milnes-Daimler Double Decker (1907) a MB O 3500 (1952)

Za zmínku stojí karosované autobusy MB O 2600 z roku 1940 a MB O 3500 z roku 1952 (obr. 1) s přívlastkem do každého počasí, což znamenalo, že měly pevnou střechu. Výkon prvního byl 70 koňských sil a druhého až 90 koní. Dnes se nám to může zdát žalostně málo, ale v těch letech nebylo na cestách až tak „husto" a ani nebylo koho předjíždět. Exponátem příměstské hromadné dopravy je Mercedes-Benz LO 1112 z roku 1969 (obr. 2). Autobus byl provozován v Buenos Aires, o čemž svědčí i jeho temperamentní barevné lakování. Dalším zajímavým exponátem je městský autobus MB O 305 z roku 1980 (obr. 2). Vyráběl se rekordních téměř 20 let od roku 1968 do roku 1987. Ukázku komfortního cestování zosobňuje MB Travego z roku 2005 (obr. 6) s výkonem 335 kW. Tato expozice zahrnuje exponáty osobních vozů. Zajímavá je limuzína Pullman z roku 1927 (obr. 3). Předválečné období charakterizuje sedan MB 320 z roku 1939 (obr. 3). Zaujme i kousek z roku 1972, je jím Mercedes-Benz 300 SEL 6,3 s motorem V8 o objemu 6300 ccm a výkonu 250 koní (obr. 4). Dá se říci, že to byl tehdy top model a předobraz dnešní řady S. Majitel tohoto typu se určitě na spotřebu nedíval. Mnohem úspornější cestování zastupuje kombík MB 300TD z roku 1982 (obr. 5). Sbírku uzavírá komfortní MPV MB Viano (2005) v cestovatelské edici Marco Polo (obr. 6).

Obr. 2 Autobusy MB LO 1112 (1969) a MB O 305 (1980)
Obr. 2 Autobusy MB LO 1112 (1969) a MB O 305 (1980)

Obr. 3 Limuzína Pullman (1927) a MB 320 (1939)
Obr. 3 Limuzína Pullman (1927) a MB 320 (1939)

Obr. 4 MB 300 SEL V8 6,3 litru Automatic (W109-1972)
Obr. 4 MB 300 SEL V8 6,3 litru Automatic (W109-1972)

Obr. 5 MB 300 TD Combi (W123-1982)
Obr. 5 MB 300 TD Combi (W123-1982)

Obr. 6 MPV MB Viano Marco Polo (W639-2005) a autokar MB Travego (2005)
Obr. 6 MPV MB Viano Marco Polo (W639-2005) a autokar MB Travego (2005)

Galerie dopravců

Galerie dopravců je prezentací nákladních automobilů od roku 1912. Tento rok prezentuje třítunový náklaďáček s objemem motoru 6,5 l a výkonem 45 koní. Dalším exponátem je těžký nákladní automobil Mercedes-Benz L 6500 z roku 1938 o objemu motoru 12,5 l a výkonu 150 koňských sil. Tento náklaďák je charakteristický robustní konstrukcí a dlouhou kapotou. Velmi podobným typem je Mercedes-Benz O 10000 v provedení poštovní vůz. Je to opravdu pošta na kolech s poštovním okénkem na komunikaci se zákazníkem a s trezorem uvnitř (obr. 7).

Obr. 7 Nákladní auto MB L 6500 a poštovní vůz MB O 10000, oba z roku 1938
Obr. 7 Nákladní auto MB L 6500 a poštovní vůz MB O 10000, oba z roku 1938

Jedním z raritních exponátů je přepravník sportovních automobilů, který vypadá opravdu sportovně. Pochází z roku 1955 a každý odborník musí uznat, že jde o nadčasový design. Pod kapotou má třílitrový šestiválec o výkonu 192 koní, které mu umožnily jezdit maximální rychlostí 170 km/h. Možná by se mu hodil přívlastek „rychlý" přepravník sportovních automobilů. Design zadní části přepravníku s designem MB 300 SLR, který má na korbě, zřejmě nebude náhodou (obr. 8).

Obr. 8 Aerodynamický přepravník sportovních automobilů MB „Blue Wonder"
Obr. 8 Aerodynamický přepravník sportovních automobilů MB „Blue Wonder"

Rok 1959 zastupuje nákladní Mercedes-Benz LP 333 se dvěma řiditelnými předními nápravami. V roce 1958 MB modernizoval design nákladních automobilů a tento exponát byl jedním z prvních nákladních vozů nového designu. Tento tvar poznáte i na furgonu MB 406 z roku 1965 (obr. 9).

Přepravu nových automobilů zastupuje MB 1624 z roku 1980. Na korbě veze pěknou paletu veteránů. Tři modely z roku 1985, a to MB 230 E, 280 CE 380 SEL a jako lahůdku dvoudveřové kupé z roku 1983 MB 500 SEC osmiválec V8 o objemu 5 litrů. Kdyby taková zásilka dorazila do kteréhokoliv klubu veteránů, určitě by nezůstala nepřevzatá (obr. 10). Expozici uzavírá lehký skříňový automobil MB 508 D z roku 1994.

Obr. 9 Nákladní auto MB LP 333 (1958) a furgon MB 406 (1965) s novým charakteristickým designem kabin
Obr. 9 Nákladní auto MB LP 333 (1958) a furgon MB 406 (1965) s novým charakteristickým designem kabin

Při opouštění této expozice nás zaujala skleněná vitrína, kde byly exponáty dokumentující vývoj tvarů volantů, sdružených přístrojů, autorádií a klaksonů. Nedá nám, abychom se s vámi o tuto expozici nepodělili (obr. 11).

Obr. 10 Bohatě naložený přepravník automobilů MB 1624
Obr. 10 Bohatě naložený přepravník automobilů MB 1624

Obr. 11 Dokumentování vývoje jednotlivých komponentů interiéru
Obr. 11 Dokumentování vývoje jednotlivých komponentů interiéru

Galerie pomocníků

Dostali jsme se do galerie pomocníků. V této kategorii má Mercedes-Benz bohaté zastoupení. Všechno to začalo možná Unimogem, ale určitě se v každé kategorii osobních, dodávkových i nákladních automobilů nějaký ten pomocník najde. Nejrychlejší pomůcku potřebuje záchranná zdravotní služba. Zde má MB zastoupení z roku 1937 modelem MB 320 Ambulance a nedávnou minulost zastupuje MB Sprinter 313 CDI z roku 2001 jako mobilní jednotka intenzívní péče (obr. 12). Neméně zajímaví jsou hasiči, kteří zde měli také zajímavá zastoupení ve formě mobilních žebříků, ale i hasičských aut. Zastoupení zde mají i policejní auta. Ale nás zaujal bohatě vyzbrojený MB Unimog U 500 pro zimní údržbu silnic z roku 2004, o který by měl určitě zájem nejeden provozovatel horské ubytovny. No a neméně zajímavý byl exponát MB Econic NGT 2628 z roku 2005 pro sběr komunálního odpadu. Musíme uznat, že i to jsou velcí pomocníci (obr. 13).

Obr. 12 Sanitní vozy MB 320 (1937) a MB Sprinter 313 CDI (2001)
Obr. 12 Sanitní vozy MB 320 (1937) a MB Sprinter 313 CDI (2001)

Obr. 13 Velcí pomocníci MB Unimog pro zimní údržbu silnic a MB Econic NGT 2628 pro sběr komunálního odpadu
Obr. 13 Velcí pomocníci MB Unimog pro zimní údržbu silnic a MB Econic NGT 2628 pro sběr komunálního odpadu

U východu jsme se zase zastavili u vitríny s exponáty vývoje exteriérových prvků osvětlení přední i zadní části vozů Mercedes-Benz. No nenafoťte to (obr. 14).

Obr. 14 Vývoj osvětlení přední a zadní části vozů MB
Obr. 14 Vývoj osvětlení přední a zadní části vozů MB

Galerie celebrit

Tato expozice je o automobilech, které vyčnívají z řady. Jsou to sice auta na denní používání, ale ne pro každého. Mercedes-Benz 230 G papamobil byl vyroben a darován Janu Pavlu II. v roce 1980 při jeho návštěvě tehdy ještě rozděleného Německa. Bohatě prosklená kabina měla papeže při pastoračních návštěvách jiných zemí chránit před větrem a deštěm. Po pokusu o atentát v roce 1981 byla kabina vybavena neprůstřelným zasklením (obr. 15). Ale papež František bourá bariéry, když prohlásil, že všichni představitelé církve by měli jezdit skromnými auty. Následně přijal jako dar od svého spolubratra z Verony Renault 4 z roku 1984 (http://autobild.cas.sk/clanok/192577/novy-papamobil-je-30-rocny-renault-4). Papež chce Renault 4 používat pro přesuny po Vatikánu.

Obr. 15 Mercedes-Benz 230 G Papamobile (1980)Obr. 15 a 16 Mercedes-Benz 230 G Papamobile (1980) a Mercedes-Benz 600 V8 Pullman (W100-1965)

Neméně zajímavým kouskem je Mercedes-Benz 600 Pullman v provedení státní limuzína z roku 1965. Je to v podstatě obrněný vůz, který poskytoval ochranu i komfort králům, prezidentům, ministerským předsedům a diplomatům. Rozpohybování tohoto kolosu měl na starosti agregát V8 o objemu 6332 ccm a výkonu 250 koní. Vzhledem k délce limuzíny a umístění exponátu nedaleko oken bylo problematické dostat ho do objektivu fotoaparátu v celé jeho kráse. Naštěstí jsme měli na našem ultrazoomu dostatečně široké ohnisko objektivu, které nám to umožnilo.

Zajímavý je i předchůdce MB 770 Grand Mercedes Pullman Limousine z roku 1935, 150 koňských sil v té době nebylo samozřejmostí. Vyrobeno bylo jen 117 kusů v letech 1930 až 1938. Za pozornost stojí i Mercedes-Benz 300, byl to vůz německého kancléře Konrada Adenauera z roku 1959 (obr. 17).

Obr. 17 Špičkové vozy pro politiky MB 770 (1935) a MB 300 (W189-1959)Obr. 17 Špičkové vozy pro politiky MB 770 (1935) a MB 300 (W189-1959)

Toto patro opustíme vzpomínkou na dva sportovní vozy. Na kabriolet Mercedes-Benz 190 SL z roku 1958. Jeden z nich vlastnila i slavná herečka Gina Lollobrigida. Filmovou hvězdou můžeme nazvat MB 500 SL, který byl vyráběn v letech 1980 až 1989. Zahrál si totiž nejen v televizním seriálu Dallas, ale i v mnoha jiných hollywoodských filmech (obr. 18).

Speciální exhibice

Navzdory honosnému názvu sbírky tohoto patra najdeme zde skromné zástupce, kteří udělali značce dobré jméno a tyto modely se staly pilíři automobilky. Jsou to v podstatě každodenní hrdinové Mercedes-Benz, bez kterých bychom si fenomén Mercedes neuměli představit. Na tomto patře není třeba zmiňovat parametry a výkony. Jde zde o spolehlivost vozů, které nezklamaly v žádných klimatických podmínkách, skromně si plnily své pracovní povinnosti a staly se oporou mnohým lidem v jejich mobilitě, ať už pracovní, nebo na cestách za odpočinkem s tím nejcennějším nákladem – svou rodinou. Díky sanitkám Mercedes bylo zachráněno mnoho životů a určitě se v nich narodilo nejedno dítě. Díky taxíkům Mercedes se nejeden z nás určitě dostal včas na letiště nebo nádraží (obr. 20). V této expozici však najdeme i jeden exponát, který má zredukovaný převodový poměr do pomala. Auto, které paradoxně nikam nespěchá a svou rychlostí se přizpůsobuje lidskému kroku. Auto, které nás provází na druhém konci příběhu zvaného život (obr. 22). Tato paralela potvrzuje, že Mercedes se sžil s životním cyklem člověčenstva a doprovází ho na jeho cestě světem od začátku do konce. Tyto věty nás nepřímo nutí zpomalit tempo a zamyslet se nad skutečnými životními hodnotami.

Obr. 18 Filmové hvězdy a auta hvězd MB 190 SL (W121-1958) a MB 500 SL (R107-1988)Obr. 18 Filmové hvězdy a auta hvězd MB 190 SL (W121-1958) a MB 500 SL (R107-1988)

Závěr

Prohlídka muzea Mercedes-Benz v nás zanechala silné dojmy. Tradice značky spočívá zřejmě v tom, že stála u zrodu automobilu. Celá expozice je propracovaná do nejmenších detailů tak, jako každý model značky. Mercedes nasadil laťku vysoko a je výzvou pro ostatní, kteří chtějí držet krok v oblasti automobilového průmyslu. Prohlídka tohoto muzea nás utvrdila v tom, že nestačí jen vyrábět automobily. Veškerá tato snaha musí mít i hlubší smysl. Exponáty muzea nám dávají odpověď na otázku, o čem je mobilita, motorizace a problematika „automotive" vůbec. Vše, co má začátek, má i konec. Tak je to i s touto reportáží. Vzhledem k tomu, že nebyla krátká, děkujeme všem, kteří ji dočetli do konce.

Obr. 19 Předobraz pracanta Unimog (1948)Obr. 19 Předobraz pracanta Unimog (1948)

Obr. 20 Mercedes-Benz 240 D, opora taxikářů (W115-1968), a novější věrný společník MB 240 D (W123-1976)Obr. 20 Mercedes-Benz 240 D, opora taxikářů (W115-1968), a novější věrný společník MB 240 D (W123-1976)

Obr. 21 Legenda MB 190 D (W110-1961)Obr. 21 Legenda MB 190 D (W110-1961)

Obr. 22 Mercedes, který nespěcháObr. 22 Mercedes, který nespěchá

Článek byl vypracován s podporou projektu VEGA 1/0198/15.
Autor pracuje na ČJF TU v Košicích.

Literatura:

Mercedes-Benz, Mercedes-Benz Classic – Home [cit. 2014-12-29]


Mohlo by vás zajímat: