Exkluzivní partner sekce
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
- 02.05. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 05.05. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 15.05. Metrologické školení » Drsnost povrchu
- 22.05. Startujeme CATIA V5 & SOLIDWORKS transformaci
- 23.05. Metrologické školení » Metrologie v praxi I
- 30.05. NEXT 3D: Inovace díky 3D tisku (konference)
Aktuality
- Po úpadku se EVO-tech reorganizuje na NEVO3D
- 3Dees zastupuje výrobce přesných tiskáren Sintratec
- Doprovodný program na HANNOVER MESSE 2024
- Partnerství Select Additive se Stratasysem
- SINEC Security Guard identifikuje zranitelná výrobní zařízení
- igus představuje aplikaci igusGo s umělou inteligencí
- Ansys uvádí AnsysGPT s umělou inteligencí
- Maker Faire Prague v květnu na pražském Výstavišti
CAD na www.SystemOnLine.cz
Z Kunovic do celého světa |
Autor článku: Karel Heinige | |
Pondělí, 21 Prosinec 2009 09:20 | |
Ne všichni letečtí konstruktéři odešli do zahraničí Následující reportáž vznikala hodně pomalu a těžce. Nevím, kde jsem se zasekl, ale jsem rád, že konečně spatřuje světlo světa na stránkách našeho časopisu. Společnost Evektor, o které bude řeč, si to rozhodně zaslouží. I proto jsem tuto firmu navštívil dvakrát, a to nejen proto, že poblíž jejího sídla se nachází jedno z leteckých muzeí u nás, stálá expozice 22 vojenských, dopravních a sportovních letounů, z nichž více než polovina byla vyrobena v leteckém závodě v Kunovicích.
Historie firmyKonstrukční kancelář Evektor byla založena jako společnost s ručením omezeným v roce 1991. Vznikla v regionu, kde bylo na začátku 90. let zaměstnáno přes deset tisíc zaměstnanců u firem jako Let Kunovice, Moravan nebo Mesit – výrobců známých letounů L-410, Zlín a letecké přístrojové techniky. Mnoho zaměstnanců Evektoru má profesionální znalosti z předchozího zaměstnání v leteckém průmyslu a tyto odborníky doplňují mladí absolventi Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství z Vysokého učení technického v Brně. Úspěšné letadlo na světových trzíchV Evektor-Aerotechniku se vyrábí od roku 1997 lehký celokovový letoun Eurostar a od roku 2004 SportStar, odvozený od Eurostaru a určený pro trhy v USA, Kanadě a Austrálii. Letouny Eurostar jsou svázány historicky s projektem ultralehkého letounu Koala, který vycházel z francouzského designu, který konstruktéři Evektoru překonstruovali a vylepšili. Původní vzhled Eurostaru z let 1997–1998 se nedá s tím dnešním téměř srovnat. Jinému vzhledu odpovídají i jiné výkonové a letové parametry. Například křídlové nádrže mají dvojnásobný objem než původní nádrž umístěná v trupu, je zvýšena maximální vzletová hmotnost atd. Jiná je i avionika, zákazník si může přát třeba autopilota apod. VUT100 CobraK roku 2002 se váže počátek vývoje malého jednomotorového čtyřsedadlového sportovního letounu VUT100, který je pokračováním, jak sám název naznačuje, vývoje započatého v brněnském Leteckém ústavu VUT. První prototyp tohoto letadla s přízviskem Cobra byl vyroben a zalétnut v roce 2004, v současnosti jsou tyto létající prototypy dva. Vývoj EV-55Letoun je vyvíjený ve spolupráci s dalšími podniky sdruženými v Asociaci leteckých výrobců ČR (Aero Vodochody, Technometra Radotín, Jihlavan, UNIS, aj.). EV-55 je letoun určený jak pro přepravu cestujících, tak i nákladu a může být provozován ve třech různých verzích. První verzí je letadlo pro přepravu devíti až čtrnácti cestujících, kdy prostor pro cestující má objem 9,2 m3 a zavazadlový prostor 3,3 m3. Cargo verze je určena pro převoz nákladu do 1824 kg, s ekonomickým provozem a vysokou rychlostí (220 knotů, tedy zhruba 410 km/h), což znamená vysokou produktivitu. Třetí – Combi verze – má prostor pro 4 cestující v zadní části kabiny a náklad ve přední části. Zajímavostí je, že změna konfigurace z verze nákladní na osobní a naopak nezabere víc jak 30 minut. Letoun je vybaven robustním podvozkem, díky němuž může používat i neupravené vzletové a přistávací dráhy. Podvozek byl vyvinut dceřinou společností Aera Vodochody Technometrou Radotín. Softwarová podporaModerní vývojová a konstrukční společnost nemůže existovat bez moderních konstrukčních a výpočetních nástrojů. V osmdesátých a na začátku devadesátých let se vše dělalo „na prkně“, nebo to byla kombinace teoretického matematického modelu, který definoval povrch letadla, teoretický obrys. Prvním kvantitativním skokem bylo nasazení AutoCADu. Výpočetní nástroje představovaly tehdy ohromné investice jak do vlastních programů, tak hlavně do výpočetního zařízení, neboť většina softwaru pracovala pod operačním systémem UNIX. Jako nový PLM systém byl nasazen ENOVIA SmarTeam od společnosti Dassault Systèmes, zatím ovšem pouze na úrovni správy dat. Část dat je dodnes udržována v Gemini. Díky v současnosti používaným softwarovým nástrojům je Evektor schopen redukovat čas potřebný k vlastnímu vývoji produktu na nezbytně nutné minimum, spolu s významnou redukcí nepřesností. Pro úspěšnou realizaci nových a pokrokových výrobků je využívána metoda rapid prototypingu, která díky 3D tiskové technologii metodou FDM umožňuje v krátkém čase vyrobit vzorek nebo dokonce prototypovou součást. Ta může být použita přímo na stroji pro ověření funkčnosti. Při výpočtových analýzách je pracovníky Evektoru využíváno pokročilé programové vybavení, zvláště pak programy pro pevnostní analýzy metodou konečných prvků (MSC/NASTRAN, MSC/PATRAN, ANSA, ANSYS a další) nebo pro tzv. crash analýzy (PAM-CRASH). Odlišnost od konkurenceOd konkurence Evektor odlišuje zejména to, že firma má kromě vývojových kapacit i leteckou výrobu, certifikovanou Evropským úřadem pro bezpečnost v letectví EASA (European Aviation Safety Agency). Letadla do celého světaSpolečnost Evektor dosud vyrobila více než 1000 letadel EuroStar a SporStar, které úspěšně prodává ve více než 40 zemích celého světa. Nejvýznamnějšími trhy v Evropě jsou Německo, Anglie, Francie, Itálie, ale také Španělsko. Z mimoevropských je pro Evektor nejvýznamnější trh Spojených států amerických, ten je největším trhem všeobecného letectví. Letadla z Evektoru jsou vyvážena také do Austrálie, v Jižní Afriky, Jižní Ameriky, také do Ruska, Jižní Koreje, Indie, Číny, Moldávie. Například v minulém roce Eurostar SL byl nejprodávanějším dolnoplošným letounem v Německu. Lehký sportovní letoun SportStar patří dlouhodobě k nejprodávanějším dolnoplošným lehkým sportovním letounům ve Spojených státech od vzniku kategorie Light Sport Aircraft. K těm úspěchům patří to, že byl vůbec prvním letounem na světě, který americký úřad FAA schválil jako lehký sportovní letoun v kategorii S-LSA, která začala fungovat od roku 2005. V roce 2006 byl SportStar vyhlášen „LSA letounem roku“. Současnost a blízká budoucnostEvektor si drží pozice, které si vydobyl v minulosti. Světová ekonomická krize ovlivňuje i letectví, a proto také došlo k poklesům prodejů zejména ve Spojených státech. Nicméně v Německu dosáhly prodeje letadel Eurostar nového historického rekordu. Dobře se letouny prodávali i ve Francii, Itálii a Anglii. Největší propad prodejů byl zaznamenán na ekonomicky méně významných trzích. V blízké budoucnosti se naše společnost soustředí na očekávané změny předpisů pro UL letouny v Evropě (sjednocení předpisů v rámci Evropy a vznik kategorie obdobné LSA v USA), otevírání nových perspektivních teritorií v Jižní Americe a Asii (Čína, Indie) a rovněž na realizaci nových projektů – dokončení výroby prototypu letounu EV-55 Outback, která je nyní v plném běhu. Článek vznikl na základě rozhovorů s pracovníky Evektoru,
Vítem Kotkem a Petrem Štěrbou.
Mohlo by vás zajímat:
|