Partneři Projektu CAD
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 05.05. AutoCAD a AutoCAD LT – základní kurz
- 05.05. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 07.05. Webinář Optimalizace PCB z pohledu tepelného managementu v programu Ansys Icepak...
- 12.05. Autodesk Inventor – kurz pro středně pokročilé (modelování součástí a plochy)...
- 13.05. AutoCAD – kurz pro středně pokročilé
- 14.05. Tolerance Management Fórum
- 15.05. AutoCAD – kurz pro pokročilé
- 15.05. ATCx Simulate at the Speed of Design
- 15.05. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 22.05. Metrologické školení » Měření tvrdosti kovových materiálů
Aktuality
- Přesnost a výkon s Figure 4 Tough 75C FR Black
- VariCAD a VariCAD Viewer v nové verzi 2025-2.01
- Automobilový průmysl na prahu velké změny: Jste připraveni na éru 3DEXPERIENCE?
- Dassault Systèmes a Airbus rozšiřují strategické partnerství
- Jak se nejrychleji dostat k potřebnému náhradnímu dílu
- 3DEXPERIENCE CONFERENCE 2025
- Právě vychází VOLTA a modeFRONTIER 2025R2
- Jak může MODSIM optimalizovat proces návrhu
CAD na www.SystemOnLine.cz
Železničné opravovne a strojárne Zvolen |
Úterý, 21 Prosinec 2010 14:12 | |
![]() Historie akciové společnosti ŽOS Zvolen sahá až do roku 1872, kdy byly postaveny první Železniční dílny pro potřeby železniční tratě Budapešť – Šalgotarián – Lučenec – Zvolen – Kremnica – Vrútky. Postupem času se z těchto dílen vyvinul opravárenský podnik s hlavním zaměřením na opravu a zdokonalení motorových lokomotiv. V současné době se ŽOS Zvolen člení na dva hlavní úseky: provozní jednotku LOKO, zabývající se převážně opravami a rekonstrukcemi železničních kolejových vozidel, a provozní jednotku SV, zaměřenou na realizaci zakázek i pro neželezniční zákazníky. Nasazování 3D konstrukčních softwarů začalo v podniku před 11 lety, kdy se společnost rozhodla zakoupit tehdy nejrozšířenější 3D software Pro/ENGINEER. Cca sedm pracovišť vývojové konstrukce nadále používalo kromě softwaru Pro/E také 2D CAD software. Postupně byly jednotlivé části lokomotiv přemodelovány do 3D a vznikaly první sestavy a podsestavy. I když se ukázaly nesporné výhody 3D softwaru, celá tíha práce v 3D stála na oněch 3 pracovištích. Širšímu nasazení Pro/E bránilo hlavně jeho uživatelské rozhraní.V roce 2003 se firma rozhodla přehodit výhybku a změnit směr. Pracoviště Pro/E byla nahrazena softwarem SolidWorks. Důvody změny byly jasné. Ikonové menu a intuitivní prostředí, jednodušší tvorba výkresové dokumentace, kratší doba potřebná pro zaškolení na SolidWorks, to byly očekávané výhody, které v budoucnosti mohly přinést nasazení většího počtu 3D pracovišť a tím i efektivnější práci ve vývojovém týmu. Obava ze ztráty vytvořených dat byla eliminována využitím unikátní technologie FeatureWorks, která tehdy umožňovala „rozbít" importovanou geometrii na prvky a ty použít pro další vývoj výrobku.
Nesporná výhoda byla i schopnost softwaru pracovat s 2D soubory ve formátech DWG a DXF a jejich jednoduché použití pro tvorbu 3D modelu a následné vytváření změn. SolidWorks byl tedy výborným řešením jak pro 2D uživatele, kteří ho měli v budoucnosti používat, tak pro uživatele 3D, protože jednoduchost ovládání SolidWorks umožnila pracovníkům efektivnější práci a možnost rozšířit rozsah činností. Správnost úvah a rozhodnutí se ukázala hned v dalším roce. Vývojový tým byl postaven před úlohu zdokonalit vlak T448.0 tak, aby se po jeho rekonstrukci zvýšila technická úroveň lokomotivy, snížily nároky na údržbu a zlepšil komfort obsluhujícího personálu. Tak se změna dotkla hnacího agregátu, úpravy rámu, kapotáže, kabiny a elektrické výzbroje s řídícím systémem. Zlepšily se rozhledové poměry a zvýšil komfort obsluhy. Nově osazená elektrická výzbroj a řídící systém umožňují jednodušší a komfortnější ovládaní lokomotivy i v dvojčlenném řízení. Vývojový tým inženýrů Trokšiara, Krška, Morvaye, pod vedením Ing. Hupiana a Ing. Hanáka, se celé úlohy zhostil v termínu listopad 2004 až září 2005, kdy došlo k realizaci výroby. Náročnost práce spočívala nejen ve výběru a odladění nových agregátů, ale mnohé věci bylo třeba domodelovat z 2D, pro několik celků byla použita i 3D data z Pro/E. Celá sestava byla navržena v SolidWorks. Nosnost rámu byla přepočtena formou externí zakázky v COSMOSu (nyní SolidWorks Simulation), který se stal v té době nedílnou součástí portfolia produktů firmy SolidWorks. Na základě zkušeností získaných při rekonstrukci T448.0 se vývojový tým pustil do ještě odvážnějšího projektu, stavby úplně nové Motorové jednotky 813-913. Toto „dvojče" podnik ještě nikdy předtím nevyráběl. Aby bylo možné úlohu zvládnout, firma doplnila počet pracovišť SolidWorks o dalších 5. Potřeba komplexnosti řešení návrhu v 3D si vyžádala zvýšit úroveň kvality pracovišť, a tak byla dvě pracoviště, která měla sloužit na tvorbu hydraulických a pneumatických částí nejen motorové jednotky, ale i v dalších modernizačních projektech, povýšena na software SolidWorks Office Premium. Správnost tohoto kroku potvrzuje návrh trasy nového pneumatického okruhu brzdy v nerezovém provedení potrubí bez tepelného ovlivnění při výrobě s použitím strojírenského šroubování pro modernizovanou lokomotivu r.746. Cílem bylo i využití těchto pracovišť na statické a kinematické výpočty a nahradit tak externí formu spolupráce i v této oblasti. No a výsledek? Za vše hovoří čísla. Začátek realizace projektu v březnu 2006, ukončení výroby prototypu v listopadu 2006, zkoušky na okruhu byly ukončeny v lednu 2007. Za tuto dobu vývojový tým vyvinul novou motorovou jednotku, která obsahovala více než 7060 součástí, 720 podsestav o více než 6300 dílech. Dvojče, kterého bylo dosud vyrobeno 39 kusů, přineslo železnicím nejen zvýšení kapacity přepravovaných osob, úsporu nákladů na provoz, ale především výrazné zvýšení komfortu, prostoru a pohodlí pro cestující. Mezi další projekty, které je třeba zmínit, patří i modernizace lokomotivy T712. Asi nikoho nepřekvapí, že po této zkušenosti došlo k opětovnému rozšiřování počtu pracovišť do výrobní zakázkové konstrukce. Množství narůstajících dat si vyžádalo udělat další krok ke zkvalitnění práce v SolidWorks. Firma se v roce 2009 rozhodla k opětovné investici do oblasti vývoje a konstrukce a zakoupila SolidWorks PDM Enterprise pro správu, archivaci a kontrolu konstrukčních dat, od čehož si pracovníci slibují přešetření nákladů potřebných k vyhledávání dat, spojených s duplicitou používaných dat, efektivnější využití dat při vzájemné týmové spolupráci. „Správné rozhodnutí v daném čase pro používání sofwaru SolidWorks v ŽOS Zvolen potvrzují faktory jako komplexní a kvalitní dokumentace, eliminace kolizních stavů při návrhu, zvýšení kvality díla již při návrhu, komfort pro uživatele a velmi dobrá technická podpora ze strany dodavatele." Ing. Peter Hupian, vedoucí odboru vývoje Ukázkou oboustranně prospěšné spolupráce s dodavatelem je např. doplnění databáze ČSN a DIN o databázi hydraulických komponentů, které si pracovníci ŽOS žádali používat. V současné době řešený projekt rekonstrukce lokomotivy r.750/754 na lokomotivu r.757 pro akciovou společnost ZSSK je při tvorbě návrhu v 3D a dokumentace realizovaný osvědčeným softwarem SolidWorks Office Premium. Jedenáctiletá spolupráce s dodavatelem obou 3D softwarů, pravidelná aktualizace softwaru, pravidelná školení, kterých se pracovníci ŽOS účastní, jsou výborným předpokladem pro kvalitní a efektivní využití vynaložených prostředků do softwaru. Zároveň jsou předpokladem ke zvýšení kvality a úrovně, zkracování doby vývoje produktů, které ŽOS Zvolen dodává na trh ve své více než 135leté tradici.
Mohlo by vás zajímat:
|