Partneři Projektu CAD
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 05.05. AutoCAD a AutoCAD LT – základní kurz
- 05.05. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 07.05. Webinář Optimalizace PCB z pohledu tepelného managementu v programu Ansys Icepak...
- 12.05. Autodesk Inventor – kurz pro středně pokročilé (modelování součástí a plochy)...
- 13.05. AutoCAD – kurz pro středně pokročilé
- 14.05. Tolerance Management Fórum
- 15.05. AutoCAD – kurz pro pokročilé
- 15.05. ATCx Simulate at the Speed of Design
- 15.05. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 22.05. Metrologické školení » Měření tvrdosti kovových materiálů
Aktuality
- Přesnost a výkon s Figure 4 Tough 75C FR Black
- VariCAD a VariCAD Viewer v nové verzi 2025-2.01
- Automobilový průmysl na prahu velké změny: Jste připraveni na éru 3DEXPERIENCE?
- Dassault Systèmes a Airbus rozšiřují strategické partnerství
- Jak se nejrychleji dostat k potřebnému náhradnímu dílu
- 3DEXPERIENCE CONFERENCE 2025
- Právě vychází VOLTA a modeFRONTIER 2025R2
- Jak může MODSIM optimalizovat proces návrhu
CAD na www.SystemOnLine.cz
Návrh zkušebního zařízení pro zkoušení odlučovacích mříží zpracovaný do 3D podoby CAD programem CATIA (III. část) |
Autor článku: Naqib Daneshjo, Baryalai Tahzib, Andreas Kohla,Christian Dietrich | |
Pondělí, 26 Květen 2014 12:31 | |
Mříž slouží k vyrovnávání vířivého proudění, které vzniká použitím turbovrtulové jednotky M601 a vrtule V 508D. Vrtulová jednotka vytváří i složky proudění, které jsou pro průběh zkoušky nežádoucí. Kontrahuje a spirálově zatáčí svazky proudových trubic vzduchu – podobné jak můžeme vidět na obr. 1. Pro správný průběh zkoušky je nutné toto proudění za turbovrtulovou jednotkou „vyrovnat", tj. eliminovat uvedené nežádoucí složky.
Vrtulový pohon způsobuje šroubovicové stáčení vrtulového proudu, což vyvolává nesymetrii, která může negativně ovlivnit průběh a regulérnost zkoušky. U návrhu letadel se se stáčením proudu musí počítat. V tomto návrhu musí být tento jev eliminován. Úkolem eliminační mříže je v maximální míře uspořádat profil proudění, aby byl co nejparalelnější. Jelikož zařízení má simulovat proudění vzduchu při určité rychlosti, není třeba dosáhnout úplného „vyrovnání" proudění. Nerovnosti nepovažujeme za chybu metody, neboť ani proudění kolem kolejového vozidla není ideální. Při konstrukci modelu vyrovnávací mříže se vycházelo z pravidel při konstrukci potrubí. Hloubka mříže představuje 5 x d, kde d je rozměr čtvercového profilu mříže.
Měření rychlostiK měření rychlosti proudění vzduchu se použije Pitotova trubice. Použijeme ji jako osvědčenou a prokázanou metodu proto, že tlak se měří jednodušeji než rychlost. celkový tlak p = statický tlak p1 + dynamický tlak p2 jinak řečeno, tlak na vstupu otevřené trubice je součtem statického tlaku prostředí a dynamického (kinetického) tlaku pohybujících se molekul kapaliny (plynu)
z čehož dynamický tlak je rozdíl mezi celkovým a statickým tlakem. Dynamický tlak se určuje pomocí membrány v uzavřené nádržce. Pokud tlak z jedné strany membrány je ustálený na statický tlak, pak je deformace membrány úměrná dynamickému tlaku, tento se přepočítá (nebo mechanicky převede) na ukazatel rychlosti (výchylka membrány je elektronicky nebo mechanicky přenesena na ukazatel rychlosti). Namísto statických portů může být použita Pitotova statická trubice (také známá jako Prandtlova trubice). Tato má druhou trubici na stejné ose, jako je Pitotova, s dírami po stranách, směrem ven od přímého toku vzduchu pro měření statického tlaku. Obr. 6 Schéma Pitotovy trubice [2] modrá: měření celkového tlaku V průmyslu se touto metodou měří rychlosti toku tekutiny v plynovodech a trubkách, kde není možné použít anemometr. Pitotova trubice umožňuje průběžné měření bez nutnosti měnit tlak v rozvodu. Rozdíl tlaků způsobí rozdílnou výšku sloupce kontrastní kapaliny, což je přímo úměrné rychlosti proudění média v trubce.
Měření rychlosti proudící kapaliny (Pitotova trubice)Bernoulliho rovnice:
Sprchová zkouškaJedná se o klasickou sprchu o daných rozměrech. Na konstrukci je umístěno několik sprchových hlavic. Pro zkušební zařízení by bylo vhodné, aby se dalo regulovat množství vody, která simuluje déšť. V současnosti se dají použít hlavice, pomocí kterých se může nastavovat i velikost kapek. Určité riziko vytváření umělého deště v tento systému je, že voda se nestihne v proudnicích rovnoměrně rozptýlit. Proto je přidána i spodní rampa s výstřikem vody směrem nahoru. Touto problematikou se nezabýváme podrobně, neboť až prvotní experimenty ukážou, jak nástřikový systém uspořádat, resp. modifikovat, aby výsledky korespondovaly s realitou.
Experimentováním se dají použít různé tvary konstrukce sprchy pro dosažení co nejrealističtější simulace deště, např. obr. 10. Pro přesnější simulaci je možné použít i několik sprch současně. Pro správný průběh zkoušky jsou trysky umístěny i ve spodní části sprchy, aby se dosáhlo co nejrealističtější simulace deště v podmínkách vysoké rychlosti. V důsledku silného proudění způsobeného turbovrtulovou pohonnou jednotkou by mohlo dojít k strhávání kapek a jejich odnášení dříve, než dopadnou do oblasti měření. Pohonná jednotka prouděníNa simulaci proudění vzduchu se použije letecký turbovrtulový motor M 601 a vrtule V 508D. Kvůli ekonomice se v konceptu uvažuje o použití „vylítané" pohonné jednotky z letadla L 410, tj. jednotky s ukončeným technickým resursem – ve stavu na konci životnosti. V praxi je dokázáno, že při snížení tepelných provozních parametrů může jednotka ještě uspokojivě pracovat. Na letadlech Z 37T „turbočmelák" byly po jistých úpravách takové jednotky použity při snížených parametrech teploty na turbíně. Pro účely zkoušky není rozhodující letová způsobilost uvažované turbovrtulové jednotky. Vysazení jednotky nemá fatální důsledky. Je třeba pamatovat hlavně na palivovou instalaci a její protipožární bezpečnost. Samotná jednotka má instalován vlastní protipožární systém, na jehož funkčnost je třeba v provozu dohlížet.
Při zkoušce budeme simulovat různé environmentální prostředí a produkovat hluk. Je třeba pečlivě zvolit místo, kde si můžeme dovolit:
Ideálním místem zkoušky je nefrekventované letiště. Je důležité, aby místo zkoušky vyhovovalo z bezpečnostního a ekologického hlediska. Tyto požadavky splňují valy pro motorové zkoušky letadel, kde se testují motory letadel s nízkou frekvencí využívání. Proto by bylo optimální, kdyby zkouška proběhla na vyhovujícím místě. Při návrhu se předpokládá, že tento druh testování mříží se uskuteční u motorového valu na letišti v Trenčíně. Odpovídá tomu i lokalita vybraná zadavatelem tématu této diplomové práce. Má vztah s majitelem valu, proto může dohodnout spolupráci. Článek byl vypracován v rámci řešení výzkumného projektu VEGA 1/0582/13, podporovaného Vědeckou grantovou agenturou MŠ SR a SAV. Literatura
Mohlo by vás zajímat:
|