Partneři Projektu CAD
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
- 09.06. Autodesk 3DS MAX – kurz
- 09.06. AutoCAD a AutoCAD LT – základní kurz
- 12.06. AutoCAD – kurz pro středně pokročilé
- 12.06. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 16.06. Autodesk Inventor – kurz pro pokročilé (sestavy a strojní návrhy)
- 16.06. AutoCAD a AutoCAD LT – základní kurz
- 23.06. Unreal Engine – vizualizace
- 23.06. AutoCAD – kurz pro středně pokročilé
- 23.06. Unreal Engine – vizualizace
- 25.06. Autodesk Inventor – kurz pro pokročilé (sestavy a strojní návrhy)
Aktuality
- PTC uvádí na trh Creo 12
- Flexcompute integruje CFD Flow360 s nástroji GridPro
- Nový 3D tisk pro složité konstrukce s nižším odpadem
- Siemens urychluje vývoj elektrických lodí
- ModuleWorks investuje do Toolpath Labs
- Sada pro vývojáře softwaru zlepší zpracování CAD dat
- IMAGINiT uvádí na trh Clarity 2026
- Hirano maximalizuje kvalitu a výkon při výrobě baterií
Využití BIM technologií ve výuce |
Autor článku: Petr Fořt | |
Středa, 19 Leden 2022 23:33 | |
Naše cesta od PLM k BIMŠkola aktivně nasazuje metody spojené s digitálním prototypem zhruba od roku 1991. Tehdy se jednalo o nezapomenutelně hektické období rozmachu IT nejen v naší republice. Připomeňme si dobu veletrhů, kterým dominoval INVEX. Desítky tisíc nadšených uživatelů, kteří byli schopni strávit v Brně na výstavišti i několik dní a hltat novinky. Někdy v roce 1999 jsme začali s intenzivnějším nasazením 3D modelování do výuky a přešli tradičních polygonů Autodesk 3D Studia pro DOS na platformu průmyslových parametrických návrhových systémů. Za rychlý rozvoj výuky 3D modelování vděčíme především spolupráci s uživateli těchto technologií v průmyslu. Strategie, které často dodnes využíváme ve výuce, vznikly ve spolupráci s našimi kolegy v konstrukcích a v rámci projektu Autodesk Academia. Patří jim bezesporu za to i po dvaceti letech poděkování. S rozvojem nabídky vzdělávacích oborů bylo časem samozřejmostí nasadit 3D modelování a principy digitálního prototypu i do jiných oblastí výuky.
Základní úlohy řešené tvorbou cvičných BIM projektů na naší škole, Filip Řádek a Tomáš Brabec, třetí ročník Přechod od 2D navrhování k 3D modelování a později k rozsáhlejší integraci postupů s výukou jednotlivých oborů byl ovlivněn dostupností vhodného odborného softwaru na trhu. V počátku se jednalo především o zjednodušení licenčních modelů pro školy. Některé firmy šly licenčně až na úroveň skvělé dostupnosti studentského softwaru pro domácí nekomerční využití. V této oblasti se opíráme z velké části především o produktovou řadu společnosti Autodesk. Zpracování BIM projektů jako součást rozsáhlejších ročníkových prací, Josef Balvín, čtvrtý ročník Ve 3D navrhování máme vždy k dispozici jeden zcela zásadní bonus a tím je srozumitelnost a atraktivnost finálních výsledků, které lze promítnout do realizovaných projektů. U BIM nástrojů, stejně jako u PLM, se ukazuje ve velmi krátké době jejich výhoda z hlediska zpracování výchozích nápadů a myšlenek. BIM na rozdíl od PLM je ve své podstatě výrazně komplexnější z hlediska práce. Projekt v BIM softwaru roste daleko rychleji před očima, než tomu je v PLM. Ovšem i tento aspekt má svá úskalí. Vlastní návrh stavíme na připravených stavebních celcích, rodinách, daleko více než v otevřenějším PLM. Právě v této oblasti musíme počítat s určitými problémy, na které je nutné připravit uživatele. Jedná se například o nutnost přizpůsobení vzorových dat v případě, že není příslušná rodina v aplikaci k dispozici. Nasazení virtuální reality do studentských projektů, Josef Balvín, čtvrtý ročník 3D data a co dál?Digitální prototyp poskytuje díky své komplexnosti důležité informace bez ohledu na to, jestli jej řešíme s užitím PLM nebo BIM postupů. Data o projektu mohou být následně využita pro stavbu, respektive výrobu, školení uživatelů, nebo například pro průběžnou správu a údržbu. Životní cyklus tak dostává reálný obrys. Ve výuce se snažíme definovat komplexnější témata postavená na požadavcích fiktivního zákazníka a budoucího uživatele našeho projektu. Mladá generace má navíc jedinečné možnosti založené na využití názorných metod pro výrobu prototypů. Například u 3D tisku můžeme ve velmi krátké době ověřit správnost zvolených postupů a řešení. Ve spojení s BIM návrhy s oblibou využíváme především postupy svázané s virtuální realitou a 3D vizualizací, která jinak poměrně rozměrná 3D data projektu přiblíží našim představám i v prostředí našich školních ateliérů. Spojení PLM a BIM dat v jediném projektu dispozice technologického cloudu V poslední době se snažíme o vzájemnou provázanost dat z PLM a BIM softwaru, stejně jak tomu je v praxi. Typickým řešením mohou být projekty průmyslových provozů, které jsou vytvořeny spojením dat BIM projektu s PLM daty výrobních zařízení. Na těchto strategiích jsme spolupracovali například se společností Ebner, která škole poskytla pro tyto účely řadu zajímavých informací z provozu. Navrhované stavby pak dostávají velmi reálný obrys jak z hlediska vybavenosti, tak z hlediska jejich primárního užití. Pro více informací můžete navštívit www.spszr.cz nebo školní Facebook.
Mohlo by vás zajímat:
|