Exkluzivní partner sekce
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
- 13.11. Metrologické školení » Měření tvrdosti kovových materiálů
- 14.11. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 20.11. Metrologické školení » Metrologie v praxi I + II (bez ubytování)
- 20.11. Metrologické školení » Metrologie v praxi I + II (s ubytováním)
- 20.11. Metrologické školení » Metrologie v praxi I + II (s ubytováním)
- 20.11. Metrologické školení » Metrologie v praxi I + II (s ubytováním)
- 27.11. Metrologické školení » Metrolog organizace
- 27.11. Metrologické školení » Metrolog organizace
- 02.12. AutoCAD – kurz pro pokročilé
- 04.12. Metrologické školení » Praktické školení pro metrologa » Příprava na metrologick...
Aktuality
- Henkel představí na Formnextu 2024 nové materiály
- Maximalizace produktivity a dílů v aditivní výrobě
- Juggerbot 3D nabízí PVC pro průmyslový 3D tisk
- Stratasys na Formnextu 2024 uvede platformu GrabCAD IoT
- Roboti v úle pro sledování přirozeného chování včel
- Online konference ATCx Discrete Element Method
- Blyncsy je součástí programu Google Cloud Ready – Sustainability
- Coreform získal grant na rozšíření izogeometrické analýzy pro využití v jaderné energetice
CAD na www.SystemOnLine.cz
Studenti v roli astronautů ve virtuální realitě |
Autor článku: FEL ČVUT | |
Čtvrtek, 22 Únor 2024 15:10 | |
Průběh kosmického letu, běžný život na oběžné dráze, ale i nebezpečí a rizika, kterým mohou astronauti čelit, představuje nová aplikace využívající virtuální realitu. Na jejím vzniku se podíleli výzkumníci z katedry počítačové grafiky a interakce Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ve spolupráci s poradenskou a technologickou společností Deloitte. Jako odborný garant v projektu figuruje Planetum – Hvězdárna a planetárium hl. města Prahy, která bude aplikaci využívat k popularizaci vědeckých témat spojených s vesmírem mezi studenty a žáky středních a základních škol. Týmová multiplayerová hra Deloitte Space Shuttle umožní dětem zažít vesmír jako nikdy předtím. „Po nasazení náhlavní soupravy se ocitnou v prostředí inspirovaném Mezinárodní vesmírnou stanicí ISS, kde mají za úkol provádět vědecké experimenty, obdobně jako je plní skuteční astronauti,“ představuje aplikaci dr. David Sedláček, vedoucí laboratoře virtuální a rozšířené reality Fakulty elektrotechnické ČVUT. V průběhu dvou let se na programování prostředí významněji podílelo osm studentů a studentek počítačové grafiky a interakce, kteří se při implementaci nástrojů virtuální reality inspirovali videi z ISS. Autorům šlo o vytvoření autentického prostředí, které bude v účastnících vzbuzovat silný zážitek z mise do vesmíru. K tomu patří zejména simulovaný stav beztíže, ve kterém je potřeba předměty uchytit s pomocí suchého zipu, jinak by volně plavaly ve vzduchu. Také lidé se musí naučit pohybovat v prostoru, odrážet se od madel a přidržovat se jich, což si poměrně rychle osvojí. Zároveň nebyly využity všechny možnosti, které virtuální realita nabízí. Hra kupříkladu neumožňuje hráčům obracet se ve vzduchu, protože by to v nich vyvolávalo nevolnost. Aplikace bude dostupná na dvou středních školách a v PlanetumAby mohla virtuální mise nabídnout realistické, interaktivní a současně zábavné prostředí pro objevování kosmických tajemství, zkombinovali její autoři dva scénáře – v tom prvním, edukativním, plní tříčlenná posádka výzkumné úkoly a realizuje vědecké experimenty. Druhý navazující scénář pracuje s dramatickými prvky: astronauti v něm čelí hrozbám, které ve vesmíru mohou nastat: jejich stanici ohrožuje kosmické smetí, jsou vystaveni radiaci a musí v omezeném čase opustit loď. Jakmile se děj překlopí do únikové hry, účastníci ve stavu ohrožení musí spolupracovat, protože některé úkoly nelze vyřešit individuálně. Vyniknou přitom vlastnosti, jako je jejich mentální a psychická odolnost, schopnost řešit problémy pod tlakem či týmový duch. Planetum má v plánu novou aplikaci v blízké době využívat pro širokou veřejnost ve vlastní virtuální laboratoři. V rámci aktivit vzdělávací kanceláře Evropské kosmické agentury ESA pro Českou republiku je již Jan Spratek, který v rámci autorského týmu zodpovídal za odbornou a faktickou stránku věci, v kontaktu se dvěma středními školami, které mají potřebné technologické zázemí a jsou připraveny nasadit aplikaci do výuky nebo ji využít jako prvek pro zatraktivnění vesmírných témat – Gymnáziem Josefa Božka v Českém Těšíně a Smíchovskou střední průmyslovou školou a gymnáziem. Další rozšíření aplikace na střední a základní školy je vázáno na dostupnost vlastních virtuálních laboratoří. Podle Jana Spratka jsou témata vesmíru a pilotovaných kosmických letů pro děti velmi atraktivní a jejich prostřednictvím lze budovat jejich vztah k přírodním a technickým předmětům. Kosmická stanice je jak vědecká laboratoř, tak místo dobrodružství a aplikace díky virtuální realitě spojuje oba aspekty v jeden intenzivní zážitek. V kontextu současných dostupných VR aplikací popularizujících vesmír a astronomii považuje Jan Spratek novou aplikaci z FEL ČVUT a Deloitte za ojedinělou nejen v rámci České republiky, ale i globálně. Pod tlakem emocí se odhalí charakterAplikace umožňuje hrát nejen ve virtuální realitě, ale i na počítači do virtuálního světa nahlížet v módu pozorovatele. Ti jsou k dispozici i pro případ, kdy hráči potřebují radu; pozorovatelé dokážou pomoci zvenčí, ale i posuzovat, jak mezi sebou hráči komunikovali, zda vystupovali týmově, nebo spíše sami za sebe. Pro pozorovatele je cenné, že se účastníci po zhruba pěti až deseti minutách začnou chovat velmi autenticky. Jsou pohlceni prostředím, které je pro ně zcela nové, a neví, jak se mají chovat a co jim přinese plusové body. Překvapení bylo, jaké emoce v nich dokáže hra vzbuzovat. Jakub Hrdina, manažer pro imerzivní technologie Deloitte, stál u zrodu celého projektu, původně zamýšleného pro interní účely, například pro účel náboru nebo jako zpestření při příležitostech, jako jsou teambuildingy. Poradenská a technologická společnost Deloitte v projektu, který financovala, vidí po jeho dokončení hlubší potenciál a dále jej profiluje jako službu v oblasti mentoringu a rozvoje lidských zdrojů, která najde využití na straně klientů. Jakub Hrdina je přesvědčen, že inovativní technologie virtuální či rozšířené reality, které gamifikovanou zábavnou formou rozvíjejí jednotlivce a týmy, brzy najdou uplatnění v širším měřítku. I z těchto důvodů bude úniková hra z vesmíru dostupná v anglické verzi pro mezinárodní publikum. Tvůrčí tým – scénář, požadavky:Jan Spratek (Planetum – Hvězdárna a planetárium hl. města Prahy) za FEL ČVUT:
Mohlo by vás zajímat:
|