IBM Flash System (ITS)
IBM Flash System (ITS)
Google překladač: English Deutsch

Virtuální realita při návrhu interiérů ve žďárské SPŠ

Autor článku: Petr Fořt   
Pátek, 06 Červen 2025 10:23

Tags: Interiéry | SPŠ | Učebny | Virtuální realita | Žďár nad Sázavou | Zobrazovací technologie

Petr Fort-viz7 001--2523Mo­der­ní tech­no­lo­gie usnadňují naši práci v řadě ob­las­tí. Zkus­me se vžít do si­tu­a­ce, kdy chce­me po­sta­vit nový dům, re­a­li­zo­vat jeho re­kon­struk­ci nebo pro­vést pouze opra­vu ur­či­té míst­nos­ti. Jistě znáte ty dlou­hé chví­le pře­mýš­le­ní, pro­chá­ze­ní ka­ta­lo­gů a In­ter­ne­tu, pří­pad­ně hle­dá­ní vhod­né­ho ná­byt­ku v ob­chod­ním cen­t­ru. Běžné kon­sta­to­vá­ní „to se musí oprav­du vidět“ do­stá­vá v těch­to chví­lích více než re­ál­nou po­do­bu.

Zkus­me ale tento pro­blém již od za­čát­ku ucho­pit jinak. Vzít své ná­pa­dy a myš­len­ky, rych­le je zpra­co­vat do prv­ních kon­cep­tů a s vy­u­ži­tím nej­mo­der­něj­ších tech­no­lo­gií si udě­lat nově bu­do­va­ný­mi pro­sto­ry vir­tu­ál­ní pro­cház­ku. Ušet­ří­me nejen pe­ní­ze, ale pře­de­vším od­la­dí­me svá přání ještě před je­jich fy­zic­kou re­a­li­za­cí. Kolik jsme ušet­ři­li zby­teč­né­ho času, sta­ros­tí a peněz? Na tuto otáz­ku si musí od­po­vě­dět každý sám.

Petr Fort-viz7 001-2523
Základní návrhy interiéru zpracované s využitím VR poskytují okamžitý pohled do „reálného prostředí učebny“, který zprostředkuje již dále pouze speciální zobrazovací technologie

Jako jeden z ukáz­ko­vých pro­jek­tů pro náš člá­nek jsme vy­u­ži­li pří­klad ná­vr­hu kon­cep­tu dis­po­zi­ce učeb­ny. Prak­tic­ky se jedná se o „ty­pic­ký scé­nář ze ži­vo­ta školy“, kdy hle­dá­me nejen in­spi­ra­ci, ale také ře­še­ní op­ti­mál­ní­ho roz­lo­že­ní in­te­ri­é­ru. Kam při­jde kon­krét­ní roz­vod, kam po­sta­ví­me skříň? Bude nám sta­čit kou­sek v rohu pro in­sta­la­ci sí­ťo­vé­ho racku? Právě na tyto otáz­ky dává skvě­lé od­po­vě­di vy­u­ži­tí vir­tu­ál­ní re­a­li­ty v ná­vaz­nos­ti na PLM a BIM 3D data.

Pro­cház­ka novou učeb­nou nebo hned celou stav­bou je již jen otáz­kou krát­ké­ho času. Zvo­le­né po­stu­py a me­to­di­ka vy­chá­zí z ně­ko­li­ka vi­zu­a­li­zač­ních tech­no­lo­gií a opírá se o zob­ra­ze­ní po­mo­cí vý­kon­ných RTX gra­fic­kých ak­ce­le­rá­to­rů. Kom­plet­ní stu­die in­te­ri­é­ru je ná­sled­ně zob­ra­zo­vá­na po­mo­cí špič­ko­vých vir­tu­ál­ních he­ad­se­tů HTC Vive Pro 2.

SPŠ Žďár nad Sá­za­vou patří k našim před­ním pra­co­viš­tím in­te­gru­jí­cím do výuky nej­no­věj­ší tech­no­lo­gie. Dobré zku­še­nos­ti s me­to­da­mi 3D pro­jek­to­vá­ní stály před ně­ko­li­ka lety hned u ně­ko­li­ka pro­jek­tů spo­je­ných s vy­u­ži­tím vir­tu­ál­ní re­a­li­ty. Již v roce 2017 jsme stáli u zrodu myš­len­ky in­te­gro­vat pro­jekč­ní 3D data s tech­no­lo­gií vir­tu­ál­ní re­a­li­ty. V prů­bě­hu ně­ko­li­ka let vznik­la nejen uni­kát­ní vir­tu­ál­ní re­kon­struk­ce stá­va­jí­cí a pů­vod­ní po­do­by Pout­ní­ho kos­te­la sv. Jana Ne­po­muc­ké­ho na Ze­le­né hoře, ale také řada in­spi­ra­tiv­ních pro­jek­tů, které vý­raz­ně po­su­nu­ly vy­u­ži­tí VR ve spo­je­ní s 3D daty pro­jek­tů nejen v naší re­pub­li­ce. Pro více in­for­ma­cí o za­jí­ma­vých pro­jek­tech na­vštiv­te strán­ky školy na ad­re­se www.spszr.cz.


Mohlo by vás zajímat: