Control
Google překladač: English Deutsch

Buďte o (k)rok napřed – novinky v 3ds Max 2015

Čtvrtek, 22 Květen 2014 20:07

Tags: 2015 | 3ds Max | Autodesk | Kurzy | Nicom | Novinky | Vzdělávání

10Python-1421Není velkou novinkou, že s Autodeskem se pohybujeme vždy tak trochu v budoucnosti, stalo se již tradicí, že vydávají svoje nejnovější programy na jaře a to téměř s ročním předstihem. Díky tomu už máme k dispozici verzi 2015. Zdá se skoro nemožné přidat každoročně desítky nových nástrojů do softwaru, který má v současné době skoro 35 000 unikátních funkcí. Ale jde to a ty nové rozhodně stojí za to! Několika novinek si všimneme hned na hlavním panelu, kde nám tvůrci vynesli na oči tlačítka krok zpět a vpřed, která jsou nyní větší a umístěná na přirozenějším místě než dříve. Není to ale nic tak zásadního ve srovnání s dalšími novinkami.

2hlavní panel-1421

Pořádek ve scéně

Sceneexplorer
Za jednu z nejvýraznějších změn bych rozhodně označil kompletní přepracování manageru vrstev a sceenexploreru, které splynuly v jeden perfektní nástroj pro organizaci scény. V novém sceenexploreru je teď konečně možné pracovat s vrstvami pouhým přetažením drag and drop, a to v rámci jednotlivých objektů, skupin, kontejnerů, nebo dokonce i v režimu úprav hierarchie objektů. Díky tomu je teď možné mít vše naprosto pod kontrolou. Panel sceenexploreru je samozřejmě dokovatelný, díky čemuž neplave někde po pracovní ploše jako předchozí manager vrstev.

1scene explorer-1421

Statesets
K dosažení profesionálních výsledků velmi efektivně pomáhá renderování do vrstev a jejich následná kompozice a případná korekce do výsledné podoby obrázku či videa. V Maxu k tomu až doposud sloužily hned dva nástroje: tím prvním je starý známý Autodesk Composite (dříve Toxic), který se dodával s Maxem a instaloval se zároveň s ním, avšak jako samostatný program. Ten již od nové verze není součástí instalace, ale je k dispozici zdarma na adrese apps.exchange.autodesk.com. Tím druhým je již několik let zabudovaný nástroj statesets, díky kterému je možné komponovat vrstvy přímo v prostředí 3ds Max ještě dříve, než jsou vyrenderovány, a to i s použitím několika rendererů současně. Tento nástroj nyní získal své čestné dokovatelné místo na hlavním panelu, takže máme dokonalý přehled o renderovaných stavech scény.

3state sets-1421

Profesionální výstup

Iray GPU rendering
Se stavy scény a renderováním kanálů nebo vrstev velmi úzce souvisí nastavení renderu. U standardních renderů se nastavení kanálů, které renderujeme už bere již jako samozřejmost a dnes už je obvyklé i pro velmi podařený, graficky akcelerovaný, fyzikálně založený renderirayod Nvidie. Přidáním nastavení renderovaných vrstev je práce s renderemiray ještě daleko příjemnější než dříve. Kromě toho nyní iray dokáže podporovat mnohem větší množství map, což z něj dělá velmi užitečný nástroj pro vizualizace i animace.

4I-ray-1421

Mentalrayactiveshade
Pozadu nezůstal ani Mentalray, který je inventářem Maxe již pěknou řádku let. Nyní se mu dostalo podpory activeshade, která umožňuje nahlédnou v reálném čase na to, jak bude vypadat výsledný render, a také v reálném čase měnit vlastnosti scény. Doposud to bylo možné pouze pro Scanlineiray.

Stereo kamera
Svoje vize navrhujeme pomocí Maxe už přes dvacet let a nyní je můžeme konečně bez problémů i renderovat v trojrozměrném formátu, a sice díky přidání stereo kamery, která je ovšem dostupná jako zásuvný modul, jenž je bezplatně k dispozici ke stažení na apps.exchange.autodesk.com. Na této adrese naleznete také mnoho dalších užitečných rozšíření. Stereo kamera je ve své podstatě promyšlený rig tří kamer pro pravé oko, levé oko a středovou kameru. Tento systém umožňuje nejen renderovat ve 3d, ale také celý systém podrobně nastavovat. Můžeme například měnit vzdálenost kamer od sebe (paralax) a přitom všechno vidět už ve scéně v trojrozměrné podobě, samozřejmě s 3d brýlemi různých druhů.

5stereo kamera-1421

Přirozené modelování

Quadchamfer
Obrovským pomocníkem pro všechny modeláře bude bezesporu nový způsob zaoblování hran quadchamfer, díky kterému už nikdy na modelu nemusejí vznikat trojúhelníkové polygony v rozích všech objektů, u kterých je potřeba zaoblit, či zkosit hrany. Tento nástroj je doslova spasením pro noční můry všech modelářů.

6quad chamfer-1421

Select and place
Jedná o jednu malou ikonu na hlavním panelu s názvem select and place, která ale dokáže velké věci s rozmisťovanými objekty. Objekty, které na sobě leží, si tak při přemisťování nebo při kopírování pamatují, na kterém objektu leží, což je při rozvrhování na sobě ležících objektů významným vylepšením. Můžeme tak například sázet stromy přímo na terén, aniž bychom museli později nějak upravovat jejich polohu.

7select and place-1421

Poitcloud
V době, kdy není velký problém naskenovat do 3d prostředí prakticky cokoli, je nezbytná i podpora formátů, které s těmito skeny spolupracují. Proto je nyní i v Maxu podpora mraku bodů neboli point cloud, který je možné kompletně renderovat nebo přemodelovávat pomocí nástrojů na vytváření topologie. Není teď nejmenší problém naskenovat si prostředí, ať už pomocí fotografií, nebo profesionálních skenovacích nástrojů, a ty potom používat jako referenční modely nebo objekty dotvářející prostředí scény.

8point cloud  Autodesk-1421

Oživlé vizualizace

Populate
Obydlené vizualizace můžeme vytvářet v Maxu už delší dobu, ale i tento nastroj je potřeba neustále vylepšovat. V nové verzi je konečně možné aby, si lidé na chvilku sedli. Namísto nekonečné promenády po vašich vizualizacích si tak nyní můžou sednout třeba na lavičku v parku nebo ke stolku v kavárně a povídat si spolu, což vypadá mnohem přirozeněji, než když všichni pořád jen chodí. Kromě toho, že nyní můžete svoji populaci nechat oddychnout, ji můžete také převlékat, a to díky zabudovanému nástroji na úpravy vzhledu davu.

9Populate-640

Max na steroidech

Python API
Usnadnění složitých operací, nebo přímo vytváření vlastních nástrojů je díky Maxscriptu velmi efektivní, ale v současné době je napříč celým spektrem uživatelů 3d programů velmi oblíbený Python jako scriptovací jazyk. Díky Pythonu je možné začlenit do pracovního prostředí využívaného ke komunikaci právě tento jazyk. Již nebude potřeba učit se pro každý program nový jazyk, nyní stačí znát jeden a budete schopni používat svá rozšíření jak v Maxu, tak například i v Mayi nebo jinde.

10Python Autodesk-1421

Kurzy 3ds Max, Inventor a další kurzy zaměřené na aplikace Autodesk v počítačové škole NICOM již probíhají na nejnovějších verzích 2015. Chcete-li se dozvědět více a zařadit se mezi profesionály ve svém oboru, navštivte kurz 3ds Max pro pokročilé.

Autor: Ondřej Hudeček, 3ds Max Certified Professional, lektor Autodesk, Adobe a Corel


Mohlo by vás zajímat:
 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit