Partneři Projektu CAD
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 29.05. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 02.06. AutoCAD kurz – vytváření a prezentace 3D modelů
- 02.06. Autodesk Inventor - základní kurz
- 04.06. AutoCAD a AutoCAD LT – základní kurz
- 05.06. Advanced Engineering TechDay 2025
- 05.06. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 09.06. Autodesk 3DS MAX – kurz
- 12.06. AutoCAD – kurz pro středně pokročilé
- 16.06. Autodesk Inventor – kurz pro pokročilé (sestavy a strojní návrhy)
- 23.06. Unreal Engine – vizualizace
Aktuality
- SolidSteel parametric pro SOLIDWORKS ve verzi 7.0
- Název nestačí – A ani vzpomínka, kde to bylo uloženo
- Siemens zpřístupňuje návrh desek plošných spojů s AI
- Nikon SLM Solutions spolupracuje na námořním pohonu
- Automatica 2025: Epson představí nejen novou řadu robotů
- Formnext 2025: Výzva k přihlášení řečníků
- Novinky v ZW3D 2026: Co všechno přináší nová verze?
- Hexagon uvádí na trh PRESTO Quality Station
CAD na www.SystemOnLine.cz
TEBIS a tuning Fiatu 500 |
Středa, 18 Březen 2009 16:14 |
pro ty, kdo chtějí vlastní styl![]() Firma MS-Design byla založena nynějším majitelem Manfredem Santerem v roce 1983 jako malá opravárenská dílna. Dnes firma zaměstnává na 300 pracovníků ve výrobě prototypů, forem, v lisovně, vstřikovně a lakovně. Od sériového provedení k tuningovému modelu Fiat 500 Cup Novému sériovému provedení vozu ušili designéři MS-Designu na míru bodykit, který rozšiřuje nabídku italského stylu a moderní techniky o mladistvý, sportovně agresivní vzhled. Výsledek zaujme automobilové fandy i laiky: přední spoiler s voštinovou boční lištou, která harmonicky vyúsťuje do blatníků, tvarované spojnice spoilerů s podběhy a nové 17palcové kovové ráfky. Od návrhu k trojrozměrné realitěProjekt začal na papíře: vzhled sériového modelu měl být pomocí zástavbových dílů změněn, aby se s ním ztotožnili zvlášť mladí, sportovně založení jezdci, a aby byl účinně podtržen jedinečný charakter vozu. Vybraný návrh pak bylo nutno převést do trojrozměrné reality.Všechny nové díly bude třeba namontovat na originální sériovou karosérii, a proto byly její příslušné části nejprve oskenovány pomocí dotekového skeneru (měřicího ramene) FARO. Práce byla hotová za půl dne, protože bylo nutné sejmout rozměry jen jedné poloviny vozu – druhou polovinu lze v systému Tebis později doplnit pomocí funkce zrcadlení. Na základě zvoleného designu se následně mohlo začít se stavbou jílového modelu (opět na jedné polovině vozu). K převodu nanesených a vymodelovaných dílů do virtuálního světa byly nyní využity optické 3D skenery. Za několik hodin byla v Tebisu k dispozici i tato data v podobě polygonální sítě. Začíná se prototypovými nástrojiZískaná data se v Tebisu vyfiltrují a oříznou, a může se začít s výrobou laminovaných nástrojů. Byly navrženy celkem čtyři nástroje pro přední a zadní spoiler, bočnice a podběhy, které byly poté vyfrézovány z ureolu. Christoph Schneeberger, který je v MS-Designu zodpovědný za výrobu forem, oceňuje na TEBISU obzvláště výkonnost a flexibilitu: „V Tebisu lze provést velmi jednoduše a rychle různorodé zástavbové konstrukce na oskenovaných polygonálních sítích. Vynikající je zde rovněž možnost kombinovat na jednom dílci sítě a plošné elementy, a pomocí CAM modulu ho pak přímo vyfrézovat jako hybridní model.“ Obr 2. Výsledek skenování je v Tebisu znázorněn v podobě sítí: modře jsou originální plochy sériového Fiatu 500 a červeně tuningové díly vymodelované z jílu. Obr 3. Vyfiltrovaná a oříznutá polygonální síť předního nárazníku ukazuje konečný vzhled zástavbového dílce. Obr 4. Tvarované části laminovaného nástroje předního nárazníku: skenovaná síť (žlutě) Na cestě k sériové výroběPo úspěšném zhotovení byl prototyp představen veřejnosti na výstavě IAA 2007 ve Frankfurtu a okamžitě se stal miláčkem publika. Ale ani tyto úspěchy nedaly členům MS Designu usnout na vavřínech – rozhodli se totiž připravit sériovou výrobu bodykitu. „Podle plánovaného počtu kusů se nástroje vyrábí z epoxidu, hliníku nebo oceli“, vysvětluje Rick Thomas, technik a vedoucí vývoje v MS-Designu. „Série se pohybují v rozmezí 500 až 40.000 kusů“. Než však sjely z pásu první díly, zbývalo udělat ještě mnoho práce. Data zástavbových dílů bodykitu musela být z polygonálních STL sítí přetransformována na CAD plochy. I zde nabídl Tebis časově úsporné řešení. Pro převod dat byl využit modul RSC, který slouží ke zpětnému definování CAD ploch z polygonálních sítí. Pro další úpravy byl v Tebisu využit tzv. Optimizer, který dovede upravovat plochy a jejich napojení až na kvalitativní úroveň třídy A. Jakmile byla práce s daty u konce, mohlo se začít s konstrukcí a výrobou hliníkových nástrojů. Celková doba projektu, od designérské studie přes výrobu prototypu až k sériové výrobě, byla necelých šest měsíců. V lednu 2008 sjely z pásu první sériové díly.
|