Partneři Projektu CAD
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
- 05.07. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 07.07. AutoCAD a AutoCAD LT – základní kurz
- 10.07. Trimble SketchUp – základní kurz
- 10.07. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 14.07. AutoCAD – kurz pro středně pokročilé
- 16.07. Trimble SketchUp – workshop dynamické komponenty
- 16.07. Trimble SketchUp – workshop práce s terénem
- 21.07. AutoCAD – kurz pro pokročilé
- 23.07. Autodesk Inventor – základní kurz
- 28.07. Trimble SketchUp – základní kurz
Aktuality
- Mobilní aplikace pro vzdálené ovládání 3D tiskárny
- BAC přechází na Siemens Xcelerator při vývoji superauta Mono
- Cena Josepha Fouriera za létání dronů v budovách
- Nový web TECHNODAT: Digitalizace s technickou přesností, která má smysl
- SCANLAB a interaktivní náhled do vývoje produktů
- Online konference ATCx AI for Engineers 2025
- Siemens a NVIDIA rozšiřují spolupráci v průmyslové AI
- Z Hexagonu AB se v roce 2026 odštěpí Octave
Virtuální prototypy v těžkém průmyslu |
Autor článku: Jan Genco | ||||
Pátek, 26 Červenec 2013 08:38 | ||||
Skipový vrátek otáčením lanového bubnu namotává dvojici lan, která po skipové dráze dopravuje nahoru plně naložený skipový vozík s hmotností i 30 tun. Prázdný vozík je upevněn na druhé dvojici lan, která se z bubnu odvíjí. Sestava skipového vrátku patří k výpočtovým lahůdkám, protože namáhání je během navinování lana v každém okamžiku jiné. Také zde působí více zdrojů zatížení: tahy v lanech, spojení pomocí tangenciálních klínů nebo předepnutí šroubů. Aby výpočet odpovídal co nejvíce skutečnosti, byla vymodelována a analyzována celá sestava skipového vrátku. Tato sestava se skládá z bubnu s navinutým lanem, který je spojen s hřídelí pomocí tangenciálních klínů. Hřídel je uložená v ložiskových domcích a spojkou je spojená s převodovou skříní a pohony. Všechny tyto komponenty jsou na rámu, který je uchycen přes kotevní šrouby k základu.
3D model sestavy byl vytvořen v ProEngineeru pro potřeby výpočtáře a naimportován do systému ANSYS. V ANSYSu byla geometrie upravena a použita pro tvorbu konečnoprvkové sítě z 3D solid prvků. Na tvorbu sítě byl kladen velký důraz. Aby objem dat byl přijatelný a spočitatelný a přitom výpočtový model byl včetně detailů, jako jsou svary, konstrukční zaoblení a zkosení atd., byla síť vytvořena převážně prostorovými šestistěny. Uložení jednotlivých komponent je simulováno pomocí vazbových rovnic a kontaktů.
Dynamická analýza Výhodou je, že celkový výpočtový model je možno lehce modifikovat tak, abychom mohli výpočtový model analyzovat v různých polohách během odvíjení lan a řešit různé typy úloh – statická, dynamická a různé situace – brzdění za pomoci kotoučový brzd, havarijní stav, kdy dojde k zablokování tahaných vozíků či k výpadku jednoho ze dvou motorů. Zvýšená pozornost byla kromě bubnu věnována ložiskovým domkům, protože tah v lanech je směrem svisle vzhůru a toto zatížení plně přenáší předepnuté šrouby v domcích. Poddimenzování by znamenalo uvolnění pohybujícího se bubnu. Geometrie výpočtového modelu byla optimalizována tak, aby byla zaručena spolehlivost a bezporuchovost zařízení po předepsanou délku technického života skipového vrátku.
Stejně výpočtově zajímavým zařízením je sklápěč pánví, který je umístěn na sloupech ve výšce 8 metrů a musí být schopen překlopit a vylít z pánve 120 tun tekutého železa. Konstrukci bylo nutné optimalizovat tak, aby hmotnost zařízení byla minimální při zaručené spolehlivosti. Výpočtový model byl vytvořen z 3D šestistěnných solid prvků, tam, kde bylo vysíťování obtížné, byly použity 3D parabolické čtyřstěnné solid prvky. Model byl konstruován včetně svarů tak, abychom na základě výpočtů měli navrženy správné velikosti a typy všech svarů. Sklápěč byl analyzován v několika polohách a funkcích: při položení plné pánve na sklápěč včetně dynamických účinků, počátek zvedání pánve, náklon těsně před počátkem vylévání pánve a poloha při úplném vylití pánve. Také byla simulována havarijní situace, kdy přestane fungovat jeden ze dvou hydraulických pohonů. Autor pracuje v akciové společnosti Paul Wurth.
Mohlo by vás zajímat:
|