Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 20.01. Autodesk Inventor – kurz pro středně pokročilé (modelování součástí a plochy)...
- 23.01. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 24.01. Seriál webinářů: Digitalizace předvýrobních procesů bez rizika
- 03.02. AutoCAD kurz – vytváření a prezentace 3D modelů
- 05.02. AutoCAD 2013 - základní kurz
Aktuality
- Unikátní výzkumný projekt autonomní výhybky
- RIKEN využívá High-Level Synthesis od Siemensu
- Datakit v nové verzi 2025.1
- Přijďte na Open House 3D tisku
- CADservis mění adresu a nabízí novoroční slevy
- E-book Devět kritérií pro výběr 3D CAD systému
- Velo3D oznamuje restrukturalizaci a změny ve vedení
- Ansys, Kontrol a TÜV SÜD partnery Microsoftu
CAD na www.SystemOnLine.cz
Digitalizace průmyslu ve výuce (5. díl) |
Autor článku: Petr Fořt | |
Úterý, 23 Srpen 2022 23:42 | |
V dnešním článku se podívejme na návrh variantního automobilu postaveného na naší základní vývojové platformě podvozku a na různé modifikace podsestav. Pokusíme se popsat detailněji řešení tvarově odlišné varianty automobilu s maximálním využitím unifikovaných součástí podvozku, řízení a pohonu. Opět se pokusíme využít vývojových postupů založených na digitálním prototypu. Variantní modifikace automobilu postavená na jedné vývojové platforměAktuálně máme z předchozí produkce našeho malého školního automobilu přípraven digitální prototyp a vyladěny technologické procesy výroby jednotlivých konstrukčních uzlů. Můžeme se nyní zaměřit na využití realizované konstrukční platformy podvozku a vytvoření další varianty automobilu. Slovo unifikace dostává s nasazením digitálního prototypu v současné praxi zásadní význam. Proč vyrábět jednu součást pouze pro konkrétní model výrobku, když se primárně povedla a můžeme ji využít v několika produkčních řadách.
S využitím parametrického 3D modelování, postupů technické vizualizace a virtuální reality je konstrukční proces snadnější než dřív. Nahradíme pouze podsestavu karoserie sportovního automobilu za robustnější tvary užitkového vozu ze čtyřicátých let minulého století. Musíme samozřejmě vše předem vyřešit z hlediska designu, upravit konstrukční uzly a následně je vyrobit zvoleným výrobním postupem. Doba procesu přípravy výroby se ovšem díky unifikaci náležitě zkrátí. V našem případě přibližně na pětinu času původně potřebného pro přípravu a realizaci původního prototypu.
Vnější vzhled automobilu lze díky oddělené koncepci plně funkčního podvozku a modifikovatelného rozvoru efektivně měnit. Je jen otázkou dovedností studentů, na jakou úroveň tvarů a designu karoserie si troufnou. Zvolený koncept lze využít pro konstrukci modelu osobního, nákladního automobilu, nebo pro návrh malého robotického podvozku.
3D data vznikající jako digitální prototyp ve fázi konstrukce jednotlivých součástí jsou skvělým základem pro nasazení technické vizualizace, virtuální reality, tvorbu technické dokumentace a přípravu výroby. My jsme se opřeli v této fázi hned o několik moderních technologií, které se postupně objevují v technické praxi. Otevřené téma pro řadu technických oborůProporce modelu automobilu byly voleny s ohledem na velkorysou dispozici užitného prostoru, který je ideální základem pro zástavbu dalších technologií. Můžeme vytvořit model poháněný stejnosměrným, případně výkonnějším střídavým elektromotorem, řízený 2,4 GHz přenosem s digitálním servopohonem. Variantně lze navrhnout a vyrobit i jednodušší koncept modelu automobilu řízeného pomocí mikropočítače Arduino a bluetooth modulu svázaného s mobilním telefonem.
Adaptivně parametrická platforma digitálního prototypu poskytuje možnosti a stavební prostor například pro integraci osvětlení, výstražných zvukových signálů apod. Lze řešit řadu konstrukčních a technologických úloh včetně scénářů při zpracování modelu a jeho přípravy do výroby. Na své si v našem tématu přišlo i využití CAE nástrojů, které jsme aplikovali hned při návrhu několika variant převodovek od jednodušších verzí s přímým a šikmým ozubením až po složitější řešení s kuželovými ozubenými koly. Finální modely automobilu jsou poháněny jak Li-Pol, tak Li-Ion packy baterií s elektronickými regulátory.
Finální koncepty lze diskutovat například s využitím průmyslové vizualizace nebo virtuální reality. Pěkně zpracovaných projektů lze s výhodou využít při práci s nejmladšími zájemci o studium, nebo v rámci zájmových kroužků. Pro více informací o dalších zajímavých projektech navštivte www.spszr.cz.
Mohlo by vás zajímat:
|