Hannover Messe 2025
Google překladač: English Deutsch
Zebry Systems zálohování
Hannover Messe 2025

Partneři Projektu CAD

 
Tech CAD Solutions
Advanced Engineering
TD-IS
Amper - náhradní plnění za inz ITS_12_2024

StreamTech.tv

streamtech tv-logo

Unikátní výzkumný projekt autonomní výhybky

Pátek, 17 Leden 2025 12:49

Tags: Autonomní výhybka | DT - Výhybkárna a strojírna | Univerzita Pardubice | VUT Brno | Výzkum

Schema autonomni vyhybky-2503DT – Vý­hyb­kár­na a stro­jír­na za­há­ji­la v lednu tří­le­tý vý­zkum­ný pro­jekt, jehož cílem je vý­ro­ba pro­to­ty­pu první české au­to­nomní vý­hyb­ky. Firma na­va­zu­je na před­cho­zí fázi za­cí­le­nou na di­a­gnos­ti­ku pev­ných částí vý­hy­bek. Nyní se vý­zkum­ní­ci a kon­struk­té­ři za­mě­ří na ty po­hyb­li­vé, tedy na ja­zy­ky ve vý­mě­ně a na srd­cov­ku s po­hyb­li­vým hro­tem.

Ko­neč­ným cílem je vy­tvo­řit sys­tém, který bude prů­běž­ně sám sle­do­vat tech­nic­ký stav vý­hy­bek v že­lez­nič­ní síti a upo­zor­ňo­vat na po­tře­bu údrž­bo­vé­ho zá­sa­hu.

Vý­hyb­ky, kte­rý­mi se mění směr jízdy vlaků, patří k nej­ví­ce na­má­ha­ným kon­struk­cím, které tvoří ne­díl­nou sou­část že­lez­nič­ní in­frastruk­tu­ry. Všech­ny se fy­zic­ky kon­t­ro­lu­jí a udr­žu­jí. Nový sys­tém au­to­nomní di­a­gnos­ti­ky najde uplat­ně­ní jak na kon­venč­ních, tak na vy­so­ko­rych­lost­ních tra­tích.

Na­pří­klad právě na vy­so­ko­rych­lost­ních tra­tích není možné vy­ko­ná­vat údrž­bo­vou a kon­t­rol­ní čin­nost běž­ným způ­so­bem. Pohyb za­měst­nan­ců v ko­le­jiš­ti je tam za pro­vo­zu vy­lou­čen. Z to­ho­to dů­vo­du je po­tře­ba kri­tic­ké prvky že­lez­nič­ní in­frastruk­tu­ry, ja­ký­mi jsou i vý­hyb­ky, vy­ba­vit spo­leh­li­vým di­a­gnos­tic­kým sys­té­mem, který bude včas pre­di­ko­vat po­tře­bu údrž­bo­vých in­ter­ven­cí tak, aby byla údrž­bo­vá čin­nost efek­tiv­ně pro­vá­dě­na a aby byl co nejmé­ně ovliv­ňo­ván pro­voz vlaků. Jde o je­di­neč­ný pro­jekt, který do bu­douc­na uše­t­ří nejen fi­nanč­ní pro­střed­ky, ale i lid­skou sílu po­třeb­nou k údrž­bě že­lez­nič­ní in­frastruk­tu­ry. Dal­ším pří­no­sem je bez­peč­nost za­měst­nan­ců, kteří dnes za pro­vo­zu pro­vá­dě­jí fy­zic­kou kon­t­ro­lu vý­hy­bek, za­tím­co v bu­douc­nu vy­je­dou do te­ré­nu pouze v oka­mži­ku, kdy je sys­tém upo­zor­ní na po­tře­bu zá­sa­hu. Díky au­to­nom­ním vý­hyb­kám se také dá před­chá­zet pří­pad­ným po­ru­chám a ne­plá­no­va­ným pře­ru­še­ním pro­vo­zu. Je to tedy cesta, jak zvy­šo­vat spo­leh­li­vost vla­ko­vé do­pra­vy skrze spo­leh­li­vost že­lez­nič­ní in­frastruk­tu­ry.

A jak se pozná, že na­pří­klad došlo k opo­tře­be­ní nej­ví­ce na­má­ha­ných částí srd­cov­ky, k de­for­ma­ci nebo k po­vr­cho­vým vadám na ko­lej­ni­cích? Sen­zo­ry umís­tě­né na vý­hyb­ce sní­ma­jí vib­ra­ce při prů­jez­du že­lez­nič­ních vo­zi­del a podle toho, jak se v čase mění je­jich sig­ná­ly, pozná in­te­li­gent­ní soft­ware, zda do­chá­zí k ne­žá­dou­cím změ­nám a je po­tře­ba pro­vést kon­t­ro­lu nebo přímo údrž­bo­vý zásah. Je­li­kož je cílem pře­jít z dnes nej­čas­těj­ší pro­vá­dě­né ko­rek­tiv­ní a pre­ven­tiv­ní údrž­by na údrž­bu pre­dik­tiv­ní, bude vy­hod­no­co­va­cí soft­ware také scho­pen určit ide­ál­ní dobu pro bu­dou­cí kon­krét­ní údrž­bo­vý zásah, což umo­ž­ní i efek­tiv­ní plá­no­vá­ní údrž­by pro správ­ce že­lez­nič­ní in­frastruk­tu­ry kom­plex­ně, např. pro celou sta­ni­ci.

Part­ne­ry vý­zkum­né­ho pro­jek­tu jsou Vy­so­ké učení tech­nic­ké v Brně – Fa­kul­ta sta­veb­ní a Fa­kul­ta stroj­ní­ho in­že­nýr­ství a Uni­ver­zi­ta Par­du­bi­ce – Do­prav­ní fa­kul­ta Jana Per­ne­ra.

Po 4 le­tech, kdy byl řešen mo­ni­to­ring pev­ných částí vý­hy­bek a na­vr­že­na ar­chi­tek­tu­ra sys­té­mu sní­má­ní, ode­sí­lá­ní i vy­hod­no­co­vá­ní dat, se vstu­pu­je do druhé fáze. Jako první teď bude ře­še­no ide­ál­ní roz­mís­tě­ní sní­ma­čů na po­hyb­li­vých čás­tech vý­hyb­ky a ná­sled­ně bude jed­ná­no o je­jich in­s­ta­la­ci do vy­bra­ných vý­hy­bek, které jsou v pro­vo­zu v síti Sprá­vy že­lez­nic. Tří­le­tý vý­zkum­ný a vý­vo­jo­vý pro­jekt bude stát téměř 20 mi­li­o­nů korun. Část pro­střed­ků po­skyt­la for­mou gran­tu Tech­no­lo­gic­ká agen­tu­ra ČR z pro­gra­mu Do­pra­va 2030.


Mohlo by vás zajímat: