Partneři Projektu CAD
- 20.02. Metrologické školení » Drsnost povrchu
- 20.02. workshop Strukturální mechanika v programu COMSOL Multiphysics
- 26.02. Metrologické školení » Příprava na metrologický audit
- 27.02. Metrologické školení » Prevence proti reklamacím
- 05.03. AutoCAD 2013 - základní kurz
- 13.03. Metrologické školení » Metrolog organizace
- 19.03. Metrologické dvoudenní školení » Metrologie v praxi I a II
- 31.03. HANNOVER MESSE 2025
- 22.05. Metrologické školení » Měření tvrdosti kovových materiálů
Aktuální články
- 3E Praha CAMSynergy 2025 - 20. února
- Webinář CATIA V5 versus 3DEXPERIENCE CATIA
- Webinář Projektování a dimenzování technologií pro nízkoenergetické budovy
- Řešení FORCAM ENISCO v Audi FAW NEV v Číně
- ENCY Software ohlásil svou Světovou konferenci 2025
- Realizujeme projekty na škole s využitím 3D tisku, 4. díl
- Profika očekává větší zájem o robotizaci a využívání AI
- HTC snižuje cenu prémiového HTC VIVE Pro 2
CAD na www.SystemOnLine.cz
Unikátní výzkumný projekt autonomní výhybky |
Pátek, 17 Leden 2025 12:49 | |
Konečným cílem je vytvořit systém, který bude průběžně sám sledovat technický stav výhybek v železniční síti a upozorňovat na potřebu údržbového zásahu. Výhybky, kterými se mění směr jízdy vlaků, patří k nejvíce namáhaným konstrukcím, které tvoří nedílnou součást železniční infrastruktury. Všechny se fyzicky kontrolují a udržují. Nový systém autonomní diagnostiky najde uplatnění jak na konvenčních, tak na vysokorychlostních tratích. Například právě na vysokorychlostních tratích není možné vykonávat údržbovou a kontrolní činnost běžným způsobem. Pohyb zaměstnanců v kolejišti je tam za provozu vyloučen. Z tohoto důvodu je potřeba kritické prvky železniční infrastruktury, jakými jsou i výhybky, vybavit spolehlivým diagnostickým systémem, který bude včas predikovat potřebu údržbových intervencí tak, aby byla údržbová činnost efektivně prováděna a aby byl co nejméně ovlivňován provoz vlaků. Jde o jedinečný projekt, který do budoucna ušetří nejen finanční prostředky, ale i lidskou sílu potřebnou k údržbě železniční infrastruktury. Dalším přínosem je bezpečnost zaměstnanců, kteří dnes za provozu provádějí fyzickou kontrolu výhybek, zatímco v budoucnu vyjedou do terénu pouze v okamžiku, kdy je systém upozorní na potřebu zásahu. Díky autonomním výhybkám se také dá předcházet případným poruchám a neplánovaným přerušením provozu. Je to tedy cesta, jak zvyšovat spolehlivost vlakové dopravy skrze spolehlivost železniční infrastruktury. A jak se pozná, že například došlo k opotřebení nejvíce namáhaných částí srdcovky, k deformaci nebo k povrchovým vadám na kolejnicích? Senzory umístěné na výhybce snímají vibrace při průjezdu železničních vozidel a podle toho, jak se v čase mění jejich signály, pozná inteligentní software, zda dochází k nežádoucím změnám a je potřeba provést kontrolu nebo přímo údržbový zásah. Jelikož je cílem přejít z dnes nejčastější prováděné korektivní a preventivní údržby na údržbu prediktivní, bude vyhodnocovací software také schopen určit ideální dobu pro budoucí konkrétní údržbový zásah, což umožní i efektivní plánování údržby pro správce železniční infrastruktury komplexně, např. pro celou stanici. Partnery výzkumného projektu jsou Vysoké učení technické v Brně – Fakulta stavební a Fakulta strojního inženýrství a Univerzita Pardubice – Dopravní fakulta Jana Pernera. Po 4 letech, kdy byl řešen monitoring pevných částí výhybek a navržena architektura systému snímání, odesílání i vyhodnocování dat, se vstupuje do druhé fáze. Jako první teď bude řešeno ideální rozmístění snímačů na pohyblivých částech výhybky a následně bude jednáno o jejich instalaci do vybraných výhybek, které jsou v provozu v síti Správy železnic. Tříletý výzkumný a vývojový projekt bude stát téměř 20 milionů korun. Část prostředků poskytla formou grantu Technologická agentura ČR z programu Doprava 2030.
Mohlo by vás zajímat:
|